Thursday, February 3, 2011

"Kemanisan Ukhwah"

       

Alhamdulillah, sesunguhnya Allah Maha Mengetahui. Setelah beberapa bulan mengikuti usrah, saya diizinkan Allah mengikuti satu program mukhayyam di Bintulu, Sarawak. Bintulu terletak kira-kira 8 jam dari UNIMAS sekiranya memandu secara terus tanpa rehat. Satu perjalanan yang begitu jauh seolah-olah dari Kedah ke Johor. Namun, jarak bukan penghalang jika niat mencari mardatillah (keredhaan ALLAH) itu sentiasa tersemat di dalam hati. Alhamdulillah, 7 insan ini telah dipilih oleh Allah. (Akhi Hisyam, akhi Azrin, fazli, muaz, helmi, fathihi dan syazwan). 

Dah ready tapi jangan lupa mohon perlindungan Allah...

Setelah segala persiapan selesai, kami memulakan perjalanan dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang pada jam 6.00 ptg.

Singgah solat di Serian
Disebabkan perut terasa lapar, perjalanan terhenti di Serian untuk solat dan menjamu selera menikmati rezeki Allah. "Thank you Allah". Semoga diberi kekuatan untuk beribadah kpd-MU ya ALLAH.

    
Alhamdulillah !!!

Jarum meter petrol kereta semakin menghampiri E, maka misi mencari PETRONAS bermula. Dengan izin Allah, kami sempat singggah di Sarikei untuk mengisi petrol. Pertama kali jejakkan kaki di sana dalam keadaan yang sejuk sehingga tekak terasa amat kering dan haus. Syukran akhi Azrin sebab pinjamkan saya sweater palestin.

     
Refill minyak di Sarikei tapi perjalanan masih jauh...

Keheningan subuh terasa begitu indah, tatkala melihat papan tanda tertulis 'Bintulu' dan jam menunjukkan 6 lebih. Rupa-rupanya kami telah menaiki kereta Proton Wira buatan Malaysia dan Honda buatan Jepun selama hampir 12 jam, kegembiraan dan perasaan teruja memadam keletihan. Alhamdulillah.

Alhamdulillah selamat tiba di Taman Negara Similajau, Bintulu

Brotherhood arts pilihan utama..
Tema mukhayyam kali ini adalah "mampukah kita seperti sahabat Rasulullah?". Saya berpeluang berjumpa dengan ikhwah-ikhwah yang sama-sama melalui proses tarbiyyah dan usrah. Pada awalnya, saya seakan-akan tidak percaya apabila melihat mereka dari sudut fizikal. Selama ini, saya sangka hanya wajah-wajah baik sahaja yang mengikuti usrah, rupa-rupanya 'don't judge people by their physical appearance'. Mereka inilah sebenarnya yang begitu komited dalam tarbiyyah.
Benarlah sabda Rasulullah SAW,
"Manusia umpama logam, jika terbaik semasa jahiliyyah, maka terbaik juga semasa islam, sekiranya mereka faham"
                                                                                                                               (riwayat sahih bukhari) 
Antara aktiviti-aktiviti yang best :

                         Taaruf ( x kenal maka x cinta)                           simulasi demonstrasi palestin

                     Titian Sirat al-Mustaqim                                              Jalaran ukhwah

                           ana paling panjang                                   pengembaraan sabahat di oasis

                   "Ukhwah Teras Kegemilangan"                              



ALLAHHUAKBAR !!


Setelah tamat mukhayyam, kami sempat berjalan-jalan di pekan Sibu.

         
Singgah di Sibu sebelum pulang UNIMAS


Menjamu selera di rumah akhi Azrin


"Kemanisan ukhwah" 

Sesungguhnya satu pengembaraan dan pengalaman yang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Mereka yang mengikutinya akan lebih memahami samada "mampukah kita menjadi seperti sahabat Rasulullah?". 
Subhanallah !!!




No comments:

Post a Comment